Krijgt f1 vanaf 2019 een ‘volwassen’ carrièremodus?

De geschiedenis van de F1-racegame is er niet een die alleen maar over rozen gaat. Zo waren er talloze mislukkingen en was er tot voor kort lange tijd niemand die zijn handen aan de licentie durfde te branden. Tussen 2006 en 2010 was er geen enkele game te vinden voor de grote consoles en toen Codemasters de licentie over wist te nemen, begon het maar matig aan zijn F1-avontuur. Door de jaren heen wist de ontwikkelaar de game echter een stuk beter te maken. Op 25 augustus komt de nieuwste versie, F1 2017 uit. De carrièremodus heeft hierin een flinke opknapbeurt gekregen, maar richt Codemasters wel de pijlen in de juiste richting of blijft het achter bij wat de fans verwachten.

Natuurlijk is F1 2017 vooral een game voor de fans van Lewis Hamilton, Max Verstappen en Sebastian Vettel. Het belangrijkste voor de meeste spelers is dat je met de huidige generatie wagens aan de slag kunt op de circuits van de kalender met je favoriete coureur. In tegenstelling tot veel andere racegames wordt het gebrek aan diversiteit in deze game door de meeste fans gedoogd en raakt de eendimensionale gameplay verbloemd door de vette actie tussen de allersnelste racewagens in de wereld. Dit maakt het voor Codemasters lastig om iets fout te doen met een formule die in wezen al zeer succesvol is.

De misstap en eerherstel

Met het uitbrengen van F1 2015 overspeelde de ontwikkelaar echter zijn hand. De game kende voor het eerst in lange tijd geen carrièremodus. In 2014 moesten de wagens, na de introductie van de V6 turbomotoren, compleet worden vernieuwd en vervolgens was het spel zelf van een belabberd niveau. Dit werd echter door de meeste fans nog wel begrepen. Het volgende spel zou het eerste spel worden dat uitkwam voor de nieuwe generatie consoles (PS4 en Xbox One). Daarmee moest er natuurlijk veel energie worden gestoken in het uiterlijk van de wagens, maar dat er een jaar later een van de belangrijkste functies uit het spel was verdwenen, zette kwaad bloed bij het overgrote deel van de F1-spelers, ondanks dat de auto’s zelf een stuk beter aanvoelden dan in 2014.

Met F1 2016 herintroduceerde Codemasters de carrièremodus en met veel succes. Het was waarschijnlijk de beste F1-game sinds de ontwikkelaar de licentie in handen heeft. Hiermee keerde de F1-game weer druk in de schijnwerpers nadat het toch enigszins links werd laten liggen en sommige fans wellicht de hoop al hadden opgegeven.

F1 2017 lijkt weer een stapje verder te gaan met nieuwe mogelijkheden in de carrièremodus. Zo kun je op een veel uitgebreidere manier onderdelen verbeteren aan je auto. De nieuwe gameplay werd als al ‘RPG’-achtig omschreven. Daarnaast keren klassieke F1-wagens voor het eerst sinds 2013 weer terug en zijn er diverse andere aspecten in het spel waarin je je ei kwijt kunt.

Eendimensionale carrière voldoet niet meer

Toch blijft F1 een spel dat zich met name fixeert op een klasse en daarmee zijn de doorgroeimogelijkheden, die toch broodnodig zijn in een hedendaagse racegame, redelijk beperkt. De natte droom van iedere racegame-liefhebber is om vanaf de karts op te kunnen klimmen naar de absolute hoofdklasse van de autosport. Nu biedt een spel als Project Cars deze mogelijkheid wel tot op zekere hoogte, maar zonder de F1-licentie. Met diverse support-klasses die tijdens een F1-weekend te zien zijn en die niet speelbaar zijn in andere racegames zou men denken dat deze licenties voor het oprapen zijn en waarom zou je dat eigenlijk niet doen?

vanaf 2019 volwaardige motorsportladder?

Het antwoord op die vraag is eigenlijk redelijk simpel. Tot voor kort waren er nog vele Formule-klasses met ieder een eigen reglement, die elkaar beconcurreerde. Zo heb je al langere tijd een Formule 3-klasse die sinds kort concurrentie heeft gekregen van de GP3. De GP2 vestigde zich al enige tijd als opstapklasse voor de F1, maar de FIA had lange tijd eigen plannen voor een Formule 2. In 2017 werd er echter een overeenkomst gesloten tussen de GP2 en de FIA, waarmee de klasse tegenwoordig is omgevormd naar F2. De auto’s zijn hetzelfde, de teams zijn hetzelfde, alleen de rechten liggen bij iemand anders en de naam is veranderd. Datzelfde staat op de planning voor het GP3-kampioenschap. De verwachting is echter dat dit pas in 2019 kan gebeuren. Daarnaast heeft de FIA al een Formule 4-kampioenschap en dus ligt de weg vanaf 2019 open voor een ongekende gave carrièremodus voor de Formule 1.

Er valt niet aan te twijfelen dat de F1-games behoefte hebben aan een uitgebreidere carrièremodus. Hoewel men moet waken voor het verwaarlozen van F1-gameplay, iets wat in het verleden om verscheidene redenen ook is voorgekomen, zou dit een geweldige reden zijn voor iedere raceliefhebber om de game te gaan kopen. Daarnaast is Codemasters het misschien wel verplicht om de fans iets terug te geven na het debacle van enkele jaren geleden. De vraag is echter: pakt Codemasters de handschoen op?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *